lauantai 10. toukokuuta 2014

Tämä viimeinen teksti sisältää liikaa selfieitä.





Hello! Tää on mun viimeinen päivitys tältä työharjoittelu- urakalta, 15.5 se loppuu! Jotenkin haikeet fiilikset, mulla on ollut tosi kivaa museossa, ei ole tehnyt edes pahaa herätä aamuisin 5.30. 
 Aina kun on s-marketissa työvuoro, niin sitä jopa kaipaa, että pääsispä museoon. No mutta, en "herkistele" enempää. Kelasin tähän postaukseen vähän tiivistää, että miltä mun työharjoittelu on tuntunut, mitä oon päässyt tekemään, mitä uutta oon oppinut ja niiin edespäin!
Ensinnäkin, päätin, että haluan oppaaksi. Helsinkiopas, museo- opas, mikä vaan. Sen takia päätin, että alan syksyllä kattelemaan jos jossain ois vaikka koulutuksia museo- oppaaksi tai helsinki- oppaaksi :) Tuli niin hyvä fiilis mun opastusnäytön jälkeen, että haluan opastamaan lisää! 

Mitä olen oppinut? 

Mun mielestä mulla on englannin kielentaito jotenkin parantunut, koska tosi paljon on tullut ulkomaalaisia asiakkaita joiden kanssa on sit höpötellyt ja neuvonut heitä. 

Oon oppinut tekemään opastusvarauksia hyvin ja puhelimessa oleminen asiakkaiden kanssa sujuu luontevasti, aluksi jännitin sitä ihan hirveästi, että "mitä pitää sanoa, mitä jos asiakas haluaa jotain mitä en osaa tehdä, mitä teen apuaa!", mutta enää en jännitä ja kaikki sujuu luontevasti =) 

Musta on tullut paljon enemmän omatoimisempi, okei oon ennenkin ollut, mutta nyt jos näen vaikka asiakkaan pyörätuolin kanssa niin kysyn heti että voinko auttaa jotenkin ja opastan häntä hiukan museossa.

OLEN oppinut toooosi paljon asioita eläimistä!!

Miltä työharjoittelu on tuntunut? 

Mulla on ollut kivaa. Meidän asiakaspalvelutiimi on paras mitä voi vaan toivoa ja muutenkin viihdyn tosi hyvin :) 

Mitä olen tehnyt työharjoittelun aikana? 

 Kassalla asiakkaiden palvelu, asiakkaiden neuvominen yleisesti, opastus- ja tilavarauspuhelimeen vastaus (ti-to), sähköposteihin vastaus, vahtimestarina museon valvominen, näyttelylasien puhdistus/pesu... ja mitäs muuta. Ei nyt hirveästi muuta, joskus saattaa tulla jotain erikoisjuttuja, esim. yhdessä vaiheessa kun meillä oli "hui hai!" piirrustuspaja lapsille niin olin siellä avustamassa :) 

Mulla ei hirveästi muuta tule mieleen mitä voisin kertoa, tää 3 kuukautta on ollut aivan mahtavaa ja ylläolevista kuvista näkee, että meillä on ollut hauskaa :) 

Tia kiittää ja kuittaa ja lompsii kohta kesälomille! ( Parin päivän lomat on kova sana ;) !)



torstai 10. huhtikuuta 2014

Kuulumiset

Moikka! En oo taas kirjotellut vähään aikaan, no siihen on hyvä syykin: sairastuin keuhkokuumeeseen ja olin sairaslomalla. Semmosta :/ mutta nyt oon taas back in business ja töissä menee mukavasti. Oon päässyt ti-to taas siihen opastuvarauspuhelimeen ja oon selvinnyt hyvin! Se on sellasta työtä mitä voisin tulevaisuudessakin tehdä, yleensä kaikki asiakkaat jotka soittaa on tosi hyvällä tuulella ja niiden kanssa on sit tosi kiva puhua. Luokkaretkirumba alkaa kuukauden päästä, toki nytkin on paljon koululais ja eskariryhmiä, mutta uskon että toukokuussa vielä enemmän! 
 Ensi viikolla mä hoidan yksin sitä puhelinpäivystystä, oon nytkin saanut hoitaa sitä yksin mutta ens viikolla siel ei oo ketään ees vieressä istumassa :-) kivaa! Hoidin myös itselleni pienimuotoisen opastuskeikan, eli ei ensi viikolla vaan sitä seuraavalla viikolla lupasin vähän esitellä taloa ryhmälle vähän vanhempia ihmisiä. Uskon et se on kivaa. Mun opastuksen näyttökin on kohta,okei tai no kuukauden päästä mut silti aika pian :) oon tehnyt sen ruotsia vaille valmiiksi. Mutta nyt mä jatkan kohti töitä bussilla ja huominen vielä jonka jälkeen on "vapaapäivä" eli s-market hommia. Jaksaa jaksaa! 

Heiheiii!

sunnuntai 23. maaliskuuta 2014

viime viikot

Hello! En oo kirjottanut vähään aikaan, mutta paljon on kerennyt tapahtua. Berliinissä maaliskuun eka viikko:





Berliinin jälkeen oli aika mennä taas töihin, toki siinä oli muutama vapaa ennen töitä ja se tuli vietettyä kavereiden seurassa :)) 

Oon siis tosiaan vielkin silleen vuorotellut, että oon suurimman osan ajasta Luonnontieteellisessä museossa töissä ja sit ne vapaat mitä sieltä on niin s-marketissa. Luonnontieteellisessä museossa oon nyt päässyt enemmän jyvälle opastusvarauksissa ja koko viime viikon eli ti-to, kun se opastusvaraus on auki niin oon tehnyt itse niitä. Eli oon päivystänyt luurit korvassa ja odottanut, että puheluita tulisi ja mahdollisesti myös varannut asiakkaille opastuksia/ vastannut kysymyksiin mitä ikinä sieltä tuleekaan :)  Se on kivaa hommaa!! Tässä hommassa tuntuu siltä, että nyt oon päässyt tekee työtä mistä tykkään! Ja se on kiva tunne:) Tunnen oloni jotenkin luontevaksi siinä puhelimen päässä varaamassa opastuksia =) Ja se homma on ihan helppoakin, jos ei tuu siis mitään esim. hankalia tilavarauksia.. 


Myös hankalia asiakkaita on tullut vastaan. Ulkomaalaiset, jotka eivät puhu englantia ovat hankalia. Ja jos sanon,että en puhu kieltänne, niin silti ne jatkaa. Sitä en ihan ymmärrä. Esim. jos en ymmärrä venäjää niin silti ne venäläiset puhuu mulle sitä niiden kieltä :D Noh ei voi mitään, aina on jotenkin selvitty:D

En nyt tiiä mitä kirjottaisin lisää, ei mulla oo mitään semmoista erikoista. Tosiaan vähän yli kuukauden päästä on kai opastuksen näyttö niin sitä oon nyt ahkerasti tehnyt ja yritän pärjätä siinä mahdollisimman hyvin ilman lunttilappuja :) 

Jatkan tässä opinnäytetyön tekemistä, heippa : ) 

torstai 13. helmikuuta 2014

tired

Moikkamoi!
Töissä on mennyt hyvin, museo on loistopaikka. Työkaverit on parhaita, töissä menee kivasti. Oon oppinut hyvin opastusvaraukset ja tilavarausjutut, eli ti-to iltapäivällä päivystän puhelinta ja sieltä saattaa tulla varauksia ja mä sitten varailen tiloja tai opastuksia. Opastusvarausten teko on kivaa. Aika puhelimessa menee nopeesti. Tänään oli ihan kiva päivä töissä, opastusvarauksia ja salivalvontaa. Ei mitään erikoista. 
Hai on uinut museoon, wuhuu kattokaa uutiset tänään yleltä 18:30! 
Nyt istun bussissa ja meinaan nukahtaa, vapaapäivää odotellessa joka on seuraavan kerran vissiinki vasta kolmen vkon päästä, en suosittele kenellekkään kahta työpaikkaa samaa aikaa. En tiiä mitä kirjottaisin vielä kun ei oo oikein mitään erityistä. Ehkä jatkan sit kirjottamista kun tapahtuu jotain erikoista ja sais vähän pidemmän blogitekstin.

Se on hejdå!

torstai 6. helmikuuta 2014

:)

Vaksina:)as :) On niin hyvä mieli jotenkin töiden jälkeen, että teki mieli tulla kirjotteleen! Nyt istun bussissa matkalla kotiin, tänään oli kiva päivä.  Menin vasta 11 töihinja sitte päivystin opastusvarauspuhelinta 13-15. Neljältä alkoi ilmainen sisäänpääsy joka kesti kuuteen asti. Laskin aluksi semmosilla laskureilla paljonko kävijöitä ja sitten menin kiertelee, ihanaaa: tänään sai puhuu enkkua aika paljon♥ haluisin puhuu sitä enemmänkin mutta en ehkä suomalaisille rupee enkuks höpöttää XD
Oon oppinut mielestäni hyvin sen opastusvarauspuolen ja sen miten muokata kaikkia juttuja siellä.:) Joskus mietin, että asiakaspalvelu ei ois mun juttu, mutta tänään varmistuin asiasta täysin: se on just mun juttu! Asiakaspalvelu on ihanaaa♥ kuulostan varmaan seonneelta, mutta hyvinä päivinä asiakkaat ja palvelu on ihanaa:)
Mitähän vielä.. ei varmaan mitään erikoista:) tämmönen lyhyt postaus. No mutta mäpä jatkan bussissa istumista.
Hejdå♥
Lisää kuvateksti

tiistai 4. helmikuuta 2014

työpaikan vaihto!

Moi! Mun työharjoittelu rantasipissä loppui perjantaina, ja silloin mulla oli myös näytöt! Nyt tänään mulla alkoi työharjoittelu sitten luonnontieteellisessä museossa♥ Oli ihanaa palata sinne takaisin :)  elikä tästä lähin päivittelen tänne blogiin kuulumisia museosta.
 Tää työharjoittelujakso on ollut ehkä rankinta aikaa ikinä, koska viikolla pitkiä päiviä töissä (nyt vielä helsinkiin mennessä aamulla n. klo 5 aikaan herätys) ja viikonloput sitten S-marketissa. Se on ihan tosi rankkaa olla kahdessa eri työpaikassa ja yrittää sopia aikoja milloin pääsen omiin hommiin. Mutta oon päättänyt, että vedän kunnialla loppuun asti ja kesällä pidän muutaman päivän kesäloman :') + Sitten vielä hirveä stressi siitä mitä teen kun valmistun?????? Ei mitään hajua. Ei mitään. No kai tässä on sitäkin aikaa miettiä....:D
 Aiheesta taas muualle.. Mitä tein tänään museossa? Noh, muistelin kassankäyttöä ja hyvin se muistui mieleen! Olin myös opastusvarauksia tekemässä ja kuuntelin kun työkaveri vastas puhelimeen, eli pääsen sitä hommaa itekin tekemään varmaan huomenna tai ylihuomenna. Eli mun hommaa museossa on nyt harjoittelun aikana opastusvaraukset ja puheluun vastaus, kassalla oleminen ja vahtimestarina oleminen!
Mutta se siinä, kirjotttelen taas jonain toisena päivänä :) hejdo!

keskiviikko 22. tammikuuta 2014

pitkästä aikaa


Pahoittelen hiljaisuutta. Mulla ei oo ollut aikaa kirjottaa tätä blogia ja sit jos ois ollu aikaa ni on ollut ongelmia tietokoneiden kanssa.. 

Mutta siis aattelin tänne nyt kertoa kaiken mitä oon päässyt siuntiossa tekemään ja kaiken mitä oon myös oppinut.

Operan oppiminen:

check in/ check out eli kun asiakas tulee niin otan hänet vastaan ja annan avaimet ja chekkaan sisään. Check outissa mahdollisesti päätän jonkun laskun, jos sellaisia on ja sitten vaan operasta checkaan asiakkaan ulos. 

Hinnanmuutokset: tein muutamana päivänä sellasia hinnanmuutoksia operaan, että muutin hinnat jokaiselta asiakkaalta aikalailla yksitellen tonne marraskuulle asti oiskohan ollut.. siinä meni pitkään ja sormet oli kipeenä sen jälkeen! :D

Varauksen teko ja muokkaus : osaan tehdä varauksen ja tarvittaessa muokata sitä, esim. muokata kansalaisuutta jos siinä on tullut virhe, muokata hintaa yms..

Operassa myös yöajon laittaminen yövuorossa päälle onnistuu ja raporttejen otto yms kaikki yövuorossa tehtävät asiat.. yövuorossa on niin paljon tehtävää operassa ja muualla että en ees muista mitä kaikkea osaan XD Eilen kävi niin, että olin ihan varma etten muista mitään niin silti osasin melko hyvin etsiä kaikki raportit käsiini operasta ja silleen :P 

Myymälä/ ravintolakassa:

Ostosten hinnat pitää etsiä sieltä, niin myymälän kassan muistan aika hyvin, mutta toi ravintolakassa vaati vähän miettimistä kun silloin olin siellä brekuvuorossa.. :D 

Rahastus sujuu!

Hoidonvaraus

Hoidonvarauksia asiakas saattaa tehdä puhelimitse tai kasvotuste, tää on ehkä helpoin ton myyymäläkassan kanssa. :) 

Puhelimeen vastaus

Puhelimeen oon päässyt kans vastailemaan ja oikeestaan ainoot asiat mitä sielt on ihmiset kysellyt on : hoidonvarauksista, muuten hoidoista, tietoa hotellista ja sitten sitä että haluais kuntoutuja tulla päivän aiemmin. 


SITTEN! oon ollut myös kerrossiivouksessa, brekuvuorossa ja jokaista eri vuoroa oon kokeillut respassa. Nyt on meneillään yövuoroviikko... ja oon väsynyt. ihan tosi väsynyt. Onneks huomen alkaa kahden päivän vapaat!

Brekuvuorossa oon blokannut astioita, tiskannut, vienyt lisää ruokaa pöytään jos jotain uupuu, rahastanut bistron kassalla, pyyhkinyt pöytiä ja kaikkee tommosta perus ravintolasettiä :) 

Kerroksilla oon ensin purkanut pedistä pois vanhat pussilakanat, tyynyt yms. ja sitten pedannut uudet. Oon maailman hitain petaajaXD tai ainakin siltä tuntui silloin kerroksilla.. :D 

Nyt yövuorossa oon oppinut eniten asioita. Ooon saanut tulostella erilaisia raportteja, laskee kassaa, täyttää myymälää, koodata avainkortteja, ja toosi paljon kaikkea ! :D 

Tälleen lopuksi kun mietin, niin oon oppinut tosi paljon asioita, ja myös jotain vanhoja juttuja opera- koulutuksesta on tullut mieleen takaisin. Siitä koulun opera- koulutuksesta oli tosi paljon hyötyä, oisin pulassa jossen ois koskaan aiemmin käyttänyt sitä! Ensi viikolla on näyttö, nyt mua vaan pelottaa se, että meen ihan lukkoon näytössä ja en osaa mitään... noh täytyy toivoa parasta:-) 

Nyt on pakko mennä nukkumaan hetkeks ja 2 tunnin päästä yövuoro! HEIPS :)